Egyetemi fejlesztések



Rugalmas duális képzési rendszer kialakítására törekszenek

2009-2011 közötti tananyag-fejlesztési projektek eredményeként a Széchenyi István Egyetemen az őszi félévtől 28 fő kezdte meg a duális mérnökképzésben az utolsó két féléves tanulmányait.

A most zajló, az Európai Unió és Magyarország által 164 millió forinttal támogatott „A Practing tapasztalataira épülő duális mérnökképzési módszerrel felépített részlegesen német nyelvű járműmérnök BSc szak megvalósítása a Széchenyi István Egyetemen, a Kecskeméti Főiskola közreműködésével" című, TÁMOP-4.1.2.A/1-11/1-2011-0006 azonosító számú pályázat egyik kuriózuma, hogy kialakíthatják a magyarországi duális mérnökképzés hosszú távú modelljeinek elvét.

Dr. Mészáros Attila projektmenedzser elmondta, a feladat nehézsége több okból adódik: van egy törvényi szabályozás, melybe bele kell illeszteni az újszerű képzési formát. Több multinacionális cég anyavállalatánál ugyanis már működik a duális mérnökképzés, de még a németországi vállalatoknál is teljesen eltérő rendszerekről van szó, így még nehéz az egységes kezelés. Valamint a projektben érintett felsőoktatási intézmények oktatási struktúrái, szokásai sem egységesek.

A problémák kiküszöbölésére 2012 őszén a két egyetem kutatócsoportot állított fel. Munkájuk során átvilágították a Németországban működő duális képzési modelleket az Audi és a Mercedes cégeknél, megnézték a jelenlegi törvényi lehetőséget, felmérést készítettek a hazai leányvállalataiknál, valamint áttekintették a két felsőoktatási intézmény működő struktúráját.

Ennek eredményeit egy megvalósíthatósági tanulmányban összegzik, amely alapot teremt a cégek, a felsőoktatási intézmények és törvényhozók részére, hogy a magyarországi viszonyokat figyelembe vevő rugalmas duális képzési rendszer jöjjön létre. Amely megfelelő módon lehetőséget biztosít minden résztvevő számára a helyi specialitások érvényesülésére.

 

Forrás: Győr Plusz közéleti hetilap / III. évfolyam 26. szám